Oud vraagstuk opgelost met hulp van Universiteit


Fax van Edzard Krol aan de heren Nijhuis en Spaanenburg van de Vakgroep Informatica d.d. 17-2-'95

Voor de optimale wegligging dienen schokdempers van een auto op de juiste wijze te zijn afgesteld. Goede apparaten om die schokbrekers te testen bestaan echter niet, want het probleem is te ingewikkeld. Na jaren vruchteloos onderzoek lijkt nu een oplossing in zicht. Voor het bedrijf Comar International B.V. bedachten medewerkers van de vakgroep Informatica van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) hoe het wel kan.

Eureka

Onze zoektocht naar het meten van schokdempers was na vier jaar al een beetje op een zijspoor geraakt, aldus de heer Gerrit van Vlastuin, adjunct directeur van Comar International B.V. We kwamen niet verder. De universiteit Eindhoven is er mee bezig geweest, die kwamen er niet uit. We hebben vrij veel contact gehad met de universiteit in Delft, die kwamen er niet uit. Op een gegeven moment belde Jos Nijhuis mij, een medewerker van de vakgroep Informatica van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij vroeg of ik een soort stageplaats had voor een paar van zijn studenten. Toen heb ik hem de meting van de schokdempers weer voorgelegd. Het is eigenlijk een wiskundig probleem. De manier van testen is eigenlijk wel duidelijk, alleen is het een probleem om de signalen goed te analyseren. Die studenten zijn er mee bezig geweest, maar ook zij kwamen niet verder. Gelukkig was er een wiskundige collega van Nijhuis, die ineens een idee kreeg. Het was wel mogelijk, eureka, zei hij. Hoe het precies wiskundig in elkaar steekt, snap ik zelf niet, maar volgens hen is het een vrij eenvoudige berekening. Daarna hebben we weer wat testen gedaan, die zijn naar Groningen gegaan. Die hebben ze even door de computer getrokken. Toen bleek inderdaad dat het zou kunnen lukken. Dat is de doorbraak geweest. Ik weet nog niet op welke termijn we de oplossing in een functioneren meetapparaat hebben verwerkt. Over een week of twee, drie hoop ik de definitieve gegevens te hebben over de nauwkeurigheid en de mate waarin de proeven te herhalen zijn. Toch is de belangrijkste stap wel gezet, denk ik.

Comar International B.V., gevestigd in Kesteren, in de Betuwe, levert zogenaamde 'automotive testequipement', dat zijn apparaten waarmee alles wat zich tussen een autowiel en het wegdek afspeelt getest en afgeregeld kan worden. Naast schokdempers levert het bedrijf balanceermachines, om de wielen uit te balanceren, remmentestbanken en spelingsdetectoren. Eindgebruiker van de apparatuur is het garagebedrijf. De apparaten worden wereldwijd geëxporteerd. Dit is deel zeven uit de serie waarin vertegenwoordigers van ondernemingen vertellen over hun samenwerking met de RuG.

Veiliger

We hebben op dit moment al wel een schokdempertester, maar die heeft veel last van invloeden van buitenaf, zoals de hardheid van de banden en het soort veersysteem.In de hele markt is er eigenlijk niemand die echt een demper kan testen. De bestaande technieken om dempers te testen zijn nog niet ver genoeg ontwikkeld. Net als wij onderzoekt de overheid de mogelijkheid om schokdempers te testen, want minimaal dertig procent van de auto's rijdt met minimale of slechte schokdempers. Wij hopen dat die afstelling te verbeteren is zodra onze meetapparatuur eenmaal functioneert. Auto's met goed afgestelde schokdempers zijn echt veiliger, maar vooraf kun je niet zeggen hoeveel doden dat ieder jaar zal schelen.

Enthousiasme

Wat was voor u het belangrijkste aan de samenwerking met de universiteit? Het enthousiasme waarmee die mensen op het probleem duiken. Bovendien hebben ze een bepaald niveau, wat je net over de drempel helpt. Dat levert hoop op voor een goede oplossing. Nadat stagiaires er niet uit kwamen, zijn ze bij de vakgroep Informatica in principe voor eigen rekening bezig geweest om te kijken of er een oplossing mogelijk was. Ze vonden het een interessant probleem.

Wat is het verschil tussen uw bedrijf met en uw bedrijf zonder de hulp van de universiteit? Dat is puur het wetenschappelijke niveau. Wij kunnen nu problemen oplossen die anders niet zouden lukken. Als er zich opnieuw een soortgelijk probleem voordoet, kunnen ze me leren hoe je het deskundig aanpakt. Wanneer dit lukt dan gaat onze concurrentiepositie met sprongen vooruit.

Nadere informatie

Bedrijven en organisaties die behoefte hebben aan kennis van de universiteit kunnen contact opnemen met het Transferpunt van de Rijksuniversiteit Groningen, telefoon: 050-635456 of 050-635459, fax 050-635356.
Page maintained by Rudy Moddemeijer
Please send improvements to: rudy@cs.rug.nl.
Last update: June, 8 1995

R. Moddemeijer, University of Groningen, The Netherlands